Skörden

Puh... nu är grundsockeln till växthuset klar, den är jämn nu. Nu ska vi låta den vara, till helgen börjar vi med att resa växthus skelettet.



Mina fingtoppar värkar, de bultar.. är nog av allt bärande.
Igår kom äntligen jorden så vi kan sätta potatis och broccoli!



Vi har redan börjat med att ta av jordhögen och det blev ett potatisland. Imorgon tänker jag sätta potatis.



Vi tog bort alla ölandstokar och några buskar till men men en har vi glömt att ta bort.
Varför vet jag inte, den är så ful men häromdagen märkte jag att den har en speciell doft som jag gillar.
Den har små sötaktiga gula blommor. Har ingen aning vad den heter. Om ett par veckor kommer en botaniker hit, jag ska be henne gå runt och tala om för mig vad allt heter.



Jag har suttit på den turkosa bänken flera gånger, det är så avslappnande så jag bad maken sätta sig hos mig.
Han förstod nu varför jag satt där hela tiden. Så mysigt! Under äppelträden. Jag köpte glass och sa till maken att ta en paus. Han fick en Magnumglass, den nya Ghana. Passar honom utmärkt!
Utsikten från bänken.



Jag förstår inte varför man ska klippa gräsmattan, vad är det till för nytta? Det är ju finare med allt vilt.
Vår lilla äng är bara så underbar nu, snart blommar alla prästkragarna.



Jag blev besviken, hade förväntat mig att få njuta av äppelträdens blommor men de blåste bort allihopa.
Det har blåst förfärligt några veckor nu. Jag hade planterat ut lite blommor men de verkar dött av blåsten.

Nu till skörden, igår skörde jag lite små rädisor till middagen och idag skörde jag spenaten. De hade blivit stora jag har sått en massa spenat. Bredvid spenaten är det rödbetor.
Jag har sått spenaten som mellankultur vid rotfrukterna.



Nu ska jag vila mina fingrar och titta på Världens trädgårdar på Kunskapskanalen.

Kommentarer
Postat av: Linda Glasin

Busken ser ut som en hagtorn - men jag är inte säker.

2011-06-06 @ 23:21:40
Postat av: mallan

jag vill bara se mer och mer!

mysigt med äppelträd. lärde mig nyss om en professor som stympade ihop flera äppelkvist av olika äppelträd till ETT träd så han fick äppel mogna från april till oktober och då blommade det ut hela tiden!

något att tänka på?;)

2011-06-07 @ 20:43:06
URL: http://fabriksflugan.blogspot.com
Postat av: Anna Forslund

Oj, vad ni fixar och står i! Jag känner odlarglädjen ända hit! :0) Ska bli vääääldigt spännande att följa fortsättningen på växthusbygget.



Kram/ Anna

2011-06-10 @ 11:35:58
URL: http://vitarosorochforgatmigej.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0